Free Delivery on all Books at the Book Depository

Monday, December 01, 2008

Kemanusiaan

I. Raytheon
Pernah dengar nama Raytheon? Tomahawk? Patriot? Radar? Haaa..aku baru tau..pertama kali dengar nama Raytheon. Pembuatnya tak glemer. Tapi produknya dah tersebar dan tersepah ke serata alam. Raytheon memang glemer dalam industri pertahanan, tapi macam tak penah ja dengar nama syarikat ni kat kampung. Raytheon ni ada kilang buat bom kat Derry, Ireland Utara. Ogos 2006, sekumpulan pekerja dia dah merosakkan sistem komputer yang sedang dibangunkan untuk kegunaan bom yang Israel gunakan untuk mengebom Lubnan. Abih la depa baling semua komputer keluar tingkap. Kira suasana memang kelam-kabut, FRU pun dihantar ke kilang tu. Maklumla kilang bom.Sampai depa hantar negotiator untuk berunding dengan staf Raytheon yang dikatakan tengah memberontak.

Lepas daripada tu, 9 orang staf dia telah didakwa di mahkamah. 2 tahun lepas tu, kesemua 9 orang yang didakwa tu didapati tidak bersalah oleh juri di mahkamah Belfast atas tuduhan menghentikan operasi kilang Raytheon. Juri kata tindakan depa ni adalah wajar memandangkan Israel menggunakan bom dari Raytheon dalam jenayah depa terhadap rakyat Lubnan. Salah sorang daripada depa tu, Colm Bryce dijemput dalam persidangan Scottish Muslim Future hari ni. Kata Colm, walaupun 2 tahun dipenjara, takde langsung rasa penyesalan di hati dia atas tindakan depa tu. Pasainya itu saja la yang mampu dilakukan bagi menghalang Israel daripada terus mengganas. Dan kata sorang hadirin, perbuatan depa tu memang telah berjaya melambatkan penghasilan bom tu untuk satu jangkamasa yang lama. Teringat cerita burung yang mengangkut ayaq nak padamkan api yang nak bakar Nabi Ibrahim kan.

II. Ben & Jerry's
Haaaa...yang ni penah dengaq dak? Perghhh... terus teringat aiskrim Ben & Jerry's yang lelemak gitu. B&J's ni produk Amerika. Tapi reputasi B&J's memang dah mantap sebagai antara syarikat yang menjalankan perdagangan beretika. Jun 1998, depa tanda tangan kontrak dengan Eden Springs Ltd/Mayonet Eden (ayaq mineral) untuk membekalkan ayaq Eden untuk proses pembuatan sorbet.

Tau dak Eden tu syarikat yang berasal dari Israel? Aku pun baru tau minggu lepas. Kalau kat UK ni ayaq Eden memang la hat mai dari sumber tempatan, tapi Eden yang asalnya kat Israel dengan nama Mei Eden tu menjual ayaq yang diamik dari Bukit Golan. Bukit Golan mana pulak ni kan. Hah, Bukit Golan ni bukan kat Palestin, tapi wilayah Syria yang diduduki secara haram sejak 1967. Lama tuh, sampai la ni tak keluaq dari petempatan haram. Dasar pendatang haram!

Balik kepada citer B&J's ni. Jadinya, lepas daripada depa dah tanda tangan kontrak tu, Just Middle East Peace kat New York pun terus la berkempen pasal ni. Sebab depa ni nak terus jadi ethical brand, B&J's terus la kenselkan kontrak depa 3 bulan lepas tu dengan Eden Springs. Oh, ni yang aku bersemangat nak makan Ben & Jerry's ni...

0 comments: