Free Delivery on all Books at the Book Depository

Friday, January 11, 2013

5 kg 5 minggu Vs Diabetes Self-Management Plan

Woho! Seminggu yang lepas kalori tak terkawal. Turun 300g saja. Hahahahaha! Camna tu? Senaman pun tak dapat buat tiap-tiap hari. Banyaknya alasan!

Baik, projek nak turunkan berat badan ni aku tangguhkan dulu buat seketika. Tapi pelaksanaan pemakanan sihat akan diteruskan dengan usaha menambahkan pengambilan sayur dan buah dalam seharian. Kebanyakan sayur hijau bersifat alkali, dapat meneutralkan makanan bersifat asid yang kita biasa makan - telur, daging-daging, gula. Aku baru beli glucose test kit yang baru. Ya, masalah gula dalam darah. Jadi, untuk diabetes self-management program, aku ketepikan dulu sebarang target berapa berat nak dicapai.

Pelaksanaan lebih kurang sama, kawal portion makan dan senaman. Cuma bezanya, kalau nak bentuk badan tone, aku selang-selikan senaman aerobik dengan weight/bodyweight training. Sebab nak target kepada pembakaran lemak badan. Untuk kawal gula darah pula, kena lebihkan senaman aerobik, sebab sumber tenaga aerobik adalah gula sedia ada dalam darah. Lemak badan pun perlu dibakar juga, untuk kurangkan insulin resistance tu. Tapi target adalah habiskan gula dalam darah. Dari segi pemakanan, kena kawal gula tambahan melalui minuman dan gantikan karbohidrat ringkas kepada yang kompleks. Portion masih perlu dikurangkan. Contoh macam ni, kalau sekadar nak turunkan berat, masih boleh minum teh tarik setiap hari. Tapi, mungkin setengah gelas saja, dan tengok la jumlah kalori tu, Untuk reverse diabetes, kena pantang la teh tarik dan apa saja minuman bergula tambahan. Aku juga kena tambahkan sayuran hijau. Kena start balik buat jus sayur lepas ni. Sayur mentah ada enzim yang boleh membantu kawal gula dalam darah, dan serat tu pun boleh seimbangkan kandungannya.

Kesan jangka panjang, berat insya Allah akan berkurang juga. Cuma dengan diabetes ni, diet akan lebih strict, tanpa gula tambahan. Target aku, dalam masa 3 bulan nak turunkan kepada range 5.0-6.0.
Yeah!

0 comments: