Free Delivery on all Books at the Book Depository

Monday, December 14, 2009

Pekej kehidupan

Pernah tengok dak klip interview mana-mana rancangan realiti tv, yang tanya peserta pasai pa depa masuk rancangan tu, pasai pa nak menang? Aku rasa jawapan paling kerap selain daripada nak bantu keluarga adalah nak jadi bintang terkenal kan (kecuali Britain's Got Talent yang jugak rasa paling hebat kalau dapat perform depan sang Ratu masa Royal Gala Variety). Tu jawapan masa kanyiaq lagi la. Masa tu kira kalau pi merkit orang kenai pun dah excited sangat. Ironinya bila dah impian depa nak jadi terkenal tercapai, tiba-tiba ayat dah bertukaq -"Saya perlukan privasi", "Jangan ganggu keluarga saya."

Dah tu, masa mula hari tu angkut satu keluarga kan tunjuk kat orang, bagi orang tengok segala ruang privasi. Nak menagih simpati? Dah lupa kot dia yang pi bagi peluang untuk orang melangkau batas ruang privasi dia. Dan dia jugak tak belajar daripada sejarah. Sejak berzaman, orang bertukar, faktanya sama saja. Populariti tu bukan percuma, ada harga yang perlu dibayar. Ada sesuatu yang perlu dikorbankan. Kita nak dikenali, nak ramai peminat. Tapi dalam ramai-ramai yang kenai kita tu takkan la semuanya nak minat kita kan, dah tentu ada yang minat, ada yang rasa kita ni biasa-biasa saja (ada pun takda kesan, takdak pun tak mati), ada yang tak minat dan ada jugak anti. Tak boleh la nka expect orang yang kita suka saja yang mai kat kita kan. Nak buat camna, terima saja la.

Realitinya, kalau bukan dalam program realiti pun, apa saja yang berlaku, setiap pilihan yang kita buat sebenarnya ada kesan dan akibat yang datang dengan pekej. Pada aku, ni la gunanya akal dan kaitannya dengan takdir. Akal gunanya untuk mempertimbangkan semuanya, dan bila pilihan dah dibuat kita kena la terima kesan dan akibatnya walaupun bukan semuanya yang kita suka. Jadi kalau kita saja-saja pi buat pilihan yang terang-terang banyak kesan buruk, jangan la pulak disalahkan takdir. Life is about making decisions, whatever consequences come with them are beyond your control. You can't have the best of everything, you can only optimise. Just face them! Most importantly, make informed decisions.

Katakan kita kurang bijaksana. Kita ada pilihan sama ada terus duduk mengeluh dengan kekurangan kita tanpa berusaha memperbaiki apa yang kurang, ataupun belajar supaya kita keluar daripada kekurangan. Kalau dah kita pilih nak terus mengeluh, jangan salahkan takdir yang kita ni bodoh. Sebab kita yang pilih nak jadi bodoh, dah la bodoh sombong pulak tu. Kita pilih nak jadi ignorant, sedangkan dah disuruh Allah supaya jangan jadi ignorant, salah takdir jugak ka?

0 comments: