Free Delivery on all Books at the Book Depository

Friday, January 16, 2009

Sains dan Islam - The Empire of Reason

Errkk..aku tak tau nak terjemah tajuk episod kali ni. Kamus istilah yang aku ada pun kamus istilah teknikal DBP saja. Kamus yang sentiasa kehabisan stok huhuhuhu...

Dalam episod ni Jim temuramah pakar sejarah dan ahli sains tentang penerokaan kaedah-kaedah yang digunakan oleh ahli sains masa zaman kegemilangan Bani Abbasiyyah dulu untuk meneroka dan mencari ilmu baru. Bidang utama yang dibincangkan adalah astronomi, kimia dan optik. Hasil-hasil daripada pengetahuan yang disumbangkan ni digunakan untuk memajukan negara pada masa tu.

Masa dia mengulangi eksperimen yang al Biruni buat untuk menganggarkan ukur lilit bumi tu, dia guna astrolab yang besar dok mengukur sudut permukaan bumi. Masa ni la aku teringat ada belajar pasal ni dalam Sejarah Peradaban Dunia kan masa tingkatan 4 dulu, pasal kegunaan astrolab ni, yang sangat berguna adalah bila nak menentukan arah kiblat. Ni la aku terasa yang kita kurang sangat buat kaedah praktikal, kan bess kalau dapat buat praktikal macam yang Jim ni buat. Tau astrolab tapi tak tau camna guna. Astrolab ni yang mempolopori dan mengubahsuai daripada rakabentuk yang kuno adalah Nasruddin a-Tusi dari Isfahan (aku suka nama Isfahan ni :))Kiranya al Biruni ni la yang memodelkan bumi kita ni kepada model matematik, sebab kalau berdasarkan zaman Yunani, matematik hanya terpakai pada benda yang mempunyai bentuk yang tepat macam bulat atau 4 segi.

Untuk perbincangan pasal kimia dah tentu la takleh meninggalkan al Razi. Dulu Aida cakap besdey dia sama ngan besdey aku, tapi yang ikut tahun hijrah la. Sumbernya pulak tak pasti Aida dapat dari mana, dok cari-cari tapi jumpa tarikh lahir al Razi ni kat mana-mana. takaut tahun kelahiran saja yang dapat. Aku memang kagum ngan dia ni, kiranya dia ni orang yang aku kagum la selain diri sendiri :d

Satu yang aku suka dalam rancangan ni adalah bila berbincang pasal tokoh-tokoh ni, depa menggunakan nama asal. Dah tak macam dulu-dulu, omputih dulu memandai ja tukar nama depa ni, dari Ibn Sina jadi Avicenna, al Razi jadi Rhazes, Ibn Rushd jadi Averrose. Agaknya sebab tu la kita tak jumpa nama tokoh-tokoh ni dalam sejarah perkembangan ilmu. Tapi panel dalam citer ni yang omputih pun sebut elok ja nama al Razi tu, suka aku sebab nama-nama asal lebih sedap.

Balik kepada tokoh yang sama besdey ngan aku ni, dia la yang mempelopori penyusunan unsur-unsur kimia ni walaupun tak setepat jadual atom yang ada pada hari ni. Al Razi ni buat pengelasan unsur berdasarkan sifat bahan dan tindakbalas masa eksperimen. Zaman ni jugak memang bidang kimia sangat berkembang, kira perkataan alkali-alkaline pun sampai hari ni digunakan sejak mula dipinjam dari bahasa Arab. Kira masa tu ahli kimia ni tokoh penting negara la, ibarat budak-budak tingkat 4 la kalau nak banding ngan senario hari ni.

Lepas sembang-sembang pasal kimia yang jadi asas industri logam, minyak wangi, peperangan, Jim pi ke Mesir tengok tempat Ibn Haitham cari ilham untuk teori optik dia tu. Rupanya dia dapat ilham masa dipenjarakan kat al Azhar. Dia kena perintah berkurung sebab masa tu pembesar Mesir minta dia cari idea nak mengatasi masalah kebanjiran sungai Nil. Pastu dia cakap dia tak tau. Terus kena perintah berkurung gitu. Bengong kan pemerintah cenggitu? Tapi tu la dah Allah dah kata dah apa yang ditentukan ada kebaikan untuk kita. Masa takdak keja tu la Ibn Haitham ni dok memikirkan masalah optik, siap buat eksperimen lagi pasai cahaya ni. Teorinya cahaya ni datang dari objek masuk ke mata kita, dalam garisan lurus. Jadi nak membuktikan teori ni dia dok mengulang-ulang buat eksperimen. Daripada situ dia dapat ilham lagi pasai konsep pantulan dan pembiasan cahaya. Bess kan jadi camtu.

Aku teringat Hamka pun menyiapkan 30 jilid tafsir dia tu pun masa dalam penjara jugak kan. Ada lagi sorang aku penah baca hafaz 30 juzuk masa dalam tahanan jugak la.

Berbalik pada dokumentari ni, aku rasa kita patut sedar yang sebenarnya yang mengasaskan kaedah saintifik ni sebenarnya orang Islam, yang sebenarnya dimotivasi oleh banyak ayat Quran yang suruh kita berfikir. Bila kita ada teori, buktikan dulu melalui eksperimen. Dalam Quran Allah larang kita bercakap tentang benda yang kita tak buat kan. Senang cerita, dah disebut dulu-dulu lagi suruh kita jangan percaya cakap orang tanpa pembuktian. Maknanya kaedah ikut buta pada sebarang perkara adalah dilarang, sebab Islam suruh kita mendalami setiap perkara tu betul-betul. Jadi mai mana pulak falsafah "banyak bertanya tanda lemahnya iman"? Aku rasa mesti tok guru yang cakap ni takut anak murid dia tanya banyak-banyak pasai dia pun bukannya reti sangat hahahahahah....

4 comments:

khairyn said...

Isfahan ada kat Sogo huhuhuhu

Aku suka time assistant dia ngangkut Astrolabe gedabak tu hahaha. Buat trigonometry. Gila simple tapi almost accurate.

Cerita Ibn Haitham pun aku suka. Sultan suruh buat lain dia buat lain hahaha. Tapi tu lah Allah bagi ilham kan. Dok kat penjara nampak cahaya dari tingkap terus jer buat teori pasal optik. Huhuhu.

Prof Jim pun ada cakap nama-nama asal mcm Ibn Sina jadi Avicenna sebab byk buku2 yang asal kan dah tak ada. Yang tinggal yang dah diterjemahkan ke dlm bhs latin.

Dlm sejarah kata, Baghdad tu kota peradaban, kemudian ilmu dibawa ke Eropah apabila Andalus jadi pusat pembelajaran n tamaddun kat Eropah. Bila Andalus jatuh, semua buku2 ni dibakar. Library dimusnahkan. Yang tinggal, buku2 yg sempat diselamatkan oleh paderi2 (the translated versions) tapi aku dok musykil, dah tu kat Baghdad dah tak simpan lagi ke ek? tak ada manuskrip lama ke buku lama ke kat situ?

akuatik said...

aa tu la selama ni aku tatau gedabak sungguh astrolab tu..ingat kecik ja

kat baghdad mana ada dah buku2 tu...kan masa bangsa moghul serang depa bakar ataupun campak semua buku tu dalam sungai..yang sampai ada cerita air sungai bertukar jadi macam dakwat tu..abih baghdad depa depa musnahkan..sadis kan..

akuatik said...

tak dapat gi isfahan gi jalan esfahan pun jadi ler :)

khairyn said...

ha ah ek.. aku lupa pasal moghul